- توضیحات
- نوشته شده توسط manager
- دسته: ـ آيا در بهشت و رستاخيز بازجويي ميشود يا نه؟
- بازدید: 1548
پرسش:
آيا در بهشت و رستاخيز بازجويي ميشود يا نه؟
پاسخ:
بهشت به عنوان آخرين ايستگاه صالحان و نيكان و محل قرار و آرامش بندگان خداست. كساني وارد اين مكان ميشوند كه از مراحل قبلي با موفقيت گذشته باشند و برايند اعمالشان در دنيا، خواه براساس عمل خدا و يا براساس فضلش مثبت باشد و آنها را سزاوار بهشت كرده باشد. پس چنين مكاني ديگر محل بازجويي و پرسشهاي خداوند از بهشتيان نيست، هرچند مطابق آيه 25 از سوره «طور» اين بهشتيان هستند كه از يكديگر سؤال ميكنند آن هم سؤال از گذشته و مقايسه بهشت با دنياي پر رنج آنها[1]. همچنان كه دوزخيان نيز از يكديگر سؤال ميكنند كه اين سؤال در واقع اعتراض ايشان از ديگر دوزخيان است به واسطه مقايسه جهنم با دنيايتان[2].
اما آيه 101 از سوره مومنون كه درباره سؤال نكردن در رستاخيز است اين پرسش را به ذهن ميآورد كه چرا خداوند در رستاخيز كه جايگاه اصلي بازجويي و سؤال و جواب كردن است ميفرمايد: «سؤال نميشود.»
در پاسخ گفته شده: اولاً: چون خداوند عالم به تمام اشياء، افراد و احوال است و ذرهاي جهل در او تصور نميشود، براي رفع جهل نيازي به سؤال كردن ندارد[3].
ثانياً: موقفهاي رستاخيز و قيامت متعدد است، انسان در بعضي مواقف مورد سؤال واقع ميشود و در برخي نه[4]. در پايان بايد گفت كه در قيامت سؤال عمومي است[5] و از همه اعمال سؤال ميشود[6]، و نيز از تمام حالات پرسيده ميشود[7] و در هر كجا بوده باشد[8].
پرسشهاي اساسي قيامت را ميتوان در اين امور جستجو كرد:
1. سؤال از نعمتهاي مادي و معنوي (تكاثر/ 8 و بحار، ج 7، ص 272)
2. از اعضا و جوارح كه به كار گرفته شده است. (اسراء/ 36)
3. از زنده به گور كردن دختران توسط پدران. (تكوير/ 8 و 9)
4. از عمر، جواني، مال، ولايت و محبت اهلبيت:. (بحار، ج 7، ص 258)
5. از نماز به عنوان اولين چيز. (بحار، ج 7، ص 267)
6. ظلمي كه به حيوانات كرده است. (بحار، ج 7، ص 276)
[1]. تفسير نمونه، ج 22، ص 437.
[2]. همان، ج 19، ص 38.
[3]. چهار نوع سؤال داريم كه عبارتند از:
1. سؤال توضيحي: براي رفع جهل و كسب علم نسبت به مصلحت و علت اصلي كار است.
2. سؤال اعتراضي: عمل انجام شده نادرست بوده و سؤال ما نوعي اعتراض به آن عمل است.
3. سؤال تحقيقي: براي كشف مجهولات و رسيدن به حقايق كه در قيامت همه چيز معلوم است.
4. سؤال سرزنشي: براي سرزنش و مجازات است و نوعي تنبيه به حساب ميآيد.
در مورد خداوند سؤال توضيحي و تحقيقي معنايي ندارد، بلكه سؤالات او يا اعتراضي است يا سرزنشي. (نك: نمونه، ج 13، ص 385 و ج 16، ص 161) البته سؤال از صالحان نوعي لطف همراه با لذت است كه خود پاداش به حساب ميآيد.
[4]. تفسير الميزان، ج 19، ص 121.
[5]. اعراف/ 6.
[6]. نحل/ 93.
[7]. بقره/ 284.
[8]. لقمان/ 16 و انبياء/ 47.